Ensimmäinen uuden valtuuston kokous 5.6.2017

Tämän valtuustokauden kautta aikojen ensimmäinen kokous alkoi haikeissa tunnelmissa. Valtuuston vanhin valtuutettu Peltola avasi kokouksen. Alkuun muisteltiin lämmöllä kotikaupunkimme pitkäaikaista, edellisenä viikonloppuna menehtynyttä, talousjohtaja Pirkko Tahloa. Muistoa kunnioitettiin hiljaisella hetkellä. Itse en milloinkaan saanut tilaisuutta häneen tutustua, mutta tunnistan merkittäväksi henkilöksi kotikaupunkimme kehittymisessä. Ylöjärven Vihreä ryhmä muistaa Pirkko Tahloa ja ottaa osaa läheisten suruun.
Tämän jälkeen Peltola ennusti kauden avauspuheessaan sote-työntäyteistä valtuustokautta. Kaupunki täyttää myös 150v kuluvalla kaudella ja se varmasti tulee näkymään myös.
Kokouksessa olivat kaikki valtuutetut paikalla. 51 valtuutetun joukko, joista huomattava osa uusia. Luottamuspaikkaneuvotteluiden tuloksena syntyneet paikkalistat kopisteltiin viivyttelemättä pöytään. Lammisen Jaanasta saimme valtuustoon puheenjohtajan ja meidän Lehtosen Merjasta ensimmäisen varan.
Uuden puheenjohtajan aloitus sujui oikein mallikkaasti. Vanhan urheilu-lain mukaan suorituksen alku määrittelee suorituksen onnistumisen. Tätä mukaillen voimme odottaa onnistunutta valtuustokautta paitsi puheenjohtajalle niin myös valtuutetuille. Puheenjohtajalla oli tsemppaamisen ja yhteistyöhön kannustamisen meininki puheessaan.
Hallituksenpuheenjohtajan paikka oli odotetusti Katja Luojuksen. Tottuneena puheenjohtajana Katja odotti hyvässä avauspuheessaan mm. luottamuksellisuutta, ketteryyttä ja toisten mielipiteiden kunnioittamista.
Varsinaista keskustelua syntyi melko vähänlaisesti. Kunnallisten ilmoitusten suhteen syntyi kaksi pontta liittyen kirjaston ilmoitustaululla ilmoittamiseen ja Kurun lehden ilmoitteluun asiasta.
Valtuutettujen laitehankinnat ja työkalut synnyttivät oikeata keskustelua. Kytömäen Jussin aloite, jota Koskisen Riitta kannatti, tiedon saannin kehittämiseksi hävisi äänestyksessä. Kolmannes väestä kyllä äänesti sen puolesta, että luodaan mutkaton yhteys kuntatiedon lähteille Dynastyyn. Tietotekniset haasteen tulivat muuriksi eteen ja siten iPadeillä mennään.
Lopuksi päästiin ryhmäpuheenvuorojen pariin. Kukin vuorollaan kiitteli eri osapuolia vaaleja edeltävästä kilpailusta. Suurimman ryhmän puheenjohtaja Ojares aloitti ja heti alkuun totesi ottaneensa opiksi viime kaudesta siitä, että mitä sopii puhujapöntöstä sanoa ja mitä ei. Lisäksi kannusti paitsi uusia niin kokeneempiakin ottamaan huomioon, että uudet valtuutetut ovat suuri voimavara mikä kannattaa hyödyntää. Kiitteli väkeä myös siitä, että uudet valtuutetut ovat saaneet hyvin vastuullisia tehtäviä.
Demareitten Järvinen korosti pitkähkössä puheessaan sotesiirtoa ja edessä olevaa kaupungin hallintorakenteen uudistamista. Totesi myös, että uusi kunta on nimenomaan sivistyskunta jossa vapaa-aikatoimi saa uutta nostetta.
Oman ryhmämme Jennin puhetta olisi kuunnellut pidempääkin ja onneksi siihen varmasti tulee vielä tilaisuuksia. Jennin ei tarvinnut korostaa moneen kertaan yhteistyötä sillä se kuului Jennin äänestä ja sävystä joka sanassa. Tärkeimpinä pointteina Jennin puheessa nousi koulutus ja sivistys, hyvinvointia ja terveyttä edistävät toimet sekä kunnan kehittäminen vastuullisesti. Vastuullisuusteemasta Jenni nosti esille rohkeasti ison asian, ilmaston muutoksen, jonka torjuminen ei kuulu vain suurille valtiomahdeille vaan se työ tehdään myös kunnallisessa päätöksenteossa.
Keskustan Hietaniemen puhe oli lyhyt ja ytimekäs. Kiitokset eri osapuolille ja lyhyt avaus tavoitteista joissa esille nousi kaavoitus ja talous.
Persujen Heiskan mielestä paikkaneuvottelut olivat toteutuneet luottamusta rikkomalla ja se jäi nakertamaan. Heiska ennakoi lautakuntarakenteiden uudistamisen olevan edessä. Valtakunnan politiikkaankin hän otti kantaa ennenaikaisia eduskuntavaaleja ennustamalla. Vaikka paikkaneuvottelut oli tehnyt mielen happamaksi, niin lopulta hän kuitenkin ilmaisi haluavansa hyvää yhteistyötä.
Vasemmiston Uusikartano toivotti hyvää ja tuloksekasta valtuustokautta. Toivotti myös onnea ja piti kaupungin kokonaiskehitystä tärkeänä.
Kristillisten Antila onnitteli väkeä, mutta oli erittäin pettynyt paikkajakoneuvotteluiden tulokseen. Lupaisi kuitenkin, että luottamusta aletaan rakentamaan uudestaan.
Ensimmäisestä valtuustokokouksesta jäi odottava mieli.

Muistion kirjoitti Timo Halttula